onsdag 25. november 2009

Det har vært en laaaaang dag!

Vi stod opp tili, dro til dala og festa prøveskilter på bilen min!
Måtte bruke startkabler for å få starta den, siden den har stått så lenge.. Men så var den klar for godkjenning og "ordentlige skilter".. Trodde vi.. Steffen ble med onkelen sin til Lillehammer for å jobbe, og jeg skulle dra til Gjøvik å godkjenne bilen min.. Jeg dro 1 t og et kvarter før jeg egentlig måtte (vet jo av erfaring at det KAN jo skje noe liksom) Og der tok jeg ikke feil nei.. Det gikk bra til vi kom over mjøsbrua, men i rundkjøringa stoppet den og jeg fikk ikke starte igjen.. Så stod jeg der da, men varselblinkene og biler susende forbi.. Så prøvde jeg en siste gang og da tråkka jeg gassen i bånn samtidig.. Og da startet den gitt!

Så var det videre mot Gjøvik.. Var jo ca halvveis alt.. Siden jeg hadde dratt så tili var jeg der klokka tolv.. Hadde ikke time før ett, men kom inn med en gang!

Han så på fjørene, eksosanlegget og en sikring.. Det virket som om alt var i den skjønneste orden. SÅ spurte han: - Har de justert bremsekraft fordeleren? jeg: Hæ?
Så ble jeg forklart at det måtte justeres når man satte på senking, og det MÅTTE jeg ha papirer på.. Jeg sa at det var veldig dårlig gjort, siden jeg ikke hadde fått beskjed om at jeg måtte ha slike papirer.. Men jeg ringte til verkstedet og de var så greie at de sente bekreftelse på fax.. så da kunne jeg dra til ELverum for å hente skiltene..

På vei dit begynte problemene: Hver gang jeg bremset, hver gang jeg trykka inn clutchen stoppa bilen.. Kjempe gøy i alle rundkjøringene og lyskryssene fra Gjøvik til Elverum!!!! Ikke nok med det, men bare jeg bremset ned på e6, så stoppa den.. Og kom jeg over 3000 omdreininger så var det akkurat som om noen tråkka inn clutchen. Ikke nok med dette! Når jeg nærmet meg Elverum begynte gassen å henge seg opp!! Å slik kjørte jeg også hele veien hjem - i sprut regnvær, alt jeg så var lysa på bilen foran.

Nesten hjemme begynte den å kenguru-hoppe siste veien og stoppet før jeg fikk parkert. Så slik var altså min første tur med vent'n på over en mnd.. Den bilen må virkelig hate meg?!

Nå har da Steffen stått på hue i motorrommet på bilen min siste timen for å bytte forgasseren, så skal vi prøve etterpå, og til Lillehammer i mårrå.. Så får vi se om det var det som var feil, eller om det er noe dyrere og mer omfattende..

Se bare her: (Her holdes gassen jevn på vento'n, selv om det ikke ser/høres sånn ut)
http://www.facebook.com/video/video.php?v=211933265882&ref=mf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar